Therese je fotografka žijící ve švédském městečku Avesta, která má vášeň pro portrétní fotografii. Získala již několik prestižních fotografických cen, jako je cena za 4. místo v soutěži o evropského fotografa roku 2020, 1. místo ve švédské národní soutěži o fotografa dětí roku 2019, 7. místo mezinárodní ceny pro fotografy WPE 2019 a 3. místo v soutěži o sportovního evropského fotografa roku 2017. Therese kromě provozování svého fotografického studia Ateljé Linslusen také učí ve škole Nikon School a provozuje online vzdělávání Moderskeppet.
1. Vytvořte spojení a navažte důvěru
Při focení aranžovaných portrétů je nejdůležitější, abyste měli dobrý kontakt s osobou, kterou budete fotit. Ať už je to někdo, koho znáte, nebo někdo, koho jste právě potkali, tou nejzásadnější věcí je, aby se fotografovaný člověk cítil uvolněně a příjemně. Proto je důležité se dobře připravit a co nejlépe se seznámit s vybavením a nastavením, abyste při zahájení fotografování mohli veškerou svou pozornost věnovat osobě stojící před objektivem fotoaparátu.
Nebojte se použít nějakého asistenta nebo kamaráda či kamarádku a zkusit si udělat nějaké zkušební fotografie se stejným nastavením, které chcete později použít pro skutečnou akci. Budete tak moci udělat všechny úpravy a požadovaná nastavení ještě dříve, než přijde osoba, kterou budete fotografovat.
2. Mějte na paměti osvětlení
Ať už fotografujete uvnitř nebo venku, osvětlení je při portrétech nesmírně důležité. Snadným způsobem, jak mít ve vnitřních prostorech pěkně osvětlené portréty, je využít světlo z okna, do kterého ale slunce nesvítí přímo. Postavte se jednoduše zády k oknu a fotografovanou osobu umístěte čelem k sobě. Světlo z okna tak prozáří obličej osoby, kterou fotografujete, a osvětlení můžete upravit jednoduše tak, že osobu požádáte, aby od okna poodstoupila dál nebo naopak přistoupila blíž.
Pokud fotografujete venku, je nejjednodušší zůstat ve stínu. Pokud musíte být přesto na přímém slunci, fotografovaná osoba ho musí mít za svými zády. Světlo tak vytvoří pěkný světelný efekt na vlasech a oblečení a obličej můžete osvětlit pomocí blesku. Světlo blesku však nesmí být příliš intenzivní. Fotografovaný objekt by pak vypadal příliš ostře. Namísto toho upravte expozici podle množství světla z pozadí a k vyrovnání jasu světla použijte blesk. S ranním nebo podvečerním sluncem se pracuje snáz než s jasným sluncem uprostřed dne.
3. Různé nálady
Nesnažte se vyvolat šťastný úsměv a velký smích. Lidé jsou koneckonců šťastní, smutní, klidní i přemýšliví a někdy jsou těmi nejvěrnějšími fotografiemi portréty lidí, kteří nemají „dokonale šťastný úsměv“. Pokud fotíte celou sérii jedné osoby, bývá také pěkné ji zachytit z co nejvíce možných stran.
4. Hrající si děti
Obvykle bývá poměrně snadné fotografovat děti a většina z nich si to užívá. Pokud je ale dítě plaché nebo nechce spolupracovat, zkuste najít něco, co dítě rádo dělá. Když si děti začnou hrát, například číst nebo si hrát s balónem, uvolní se, a dokonce i zapomenou, že je fotíte. Když necháte dítě dělat něco, co se mu líbí, je další výhodou, že si prostřednictvím těchto snímků budete moct vzpomenout, co se jim líbilo, když byli malí.
5. Využijte všech příležitostí, které se vám nabízejí
Chcete-li udělat snímky, které budou mít něco navíc, zkuste věnovat pozornost svému okolí a využít například toho luxusu, že máme různá roční období. S trochou plánování můžete využít dnů, kdy je celý svět zbarvený podzimními barvami, nebo první den po hustém sněžení, když jsou lesy a pole pokryty sněhobílým prašanem a vypadají jako z pohádek od Disneyho.
6. Rychlé efekty
Snadným způsobem, jak dostat do snímku dynamiku, je nějaký vítr. Vezměte si reflexní stínítko nebo kus kartonu a mávejte jím, dokud nedosáhnete požadovaného efektu. Obvykle je nejlepší, když vítr přichází z nějakého úhlu zespodu. Reflexní stínítko o velikosti zhruba metr na metr je dostačující, takže se vám složené snadno vejde do brašny.
7. Kreativní úhly snímku
Lehněte si na podlahu, postavte se na židli nebo si vylezte na žebřík. Snažte se být v úhlech snímku kreativní a vytvořit méně obvyklé scény. Na jedné straně jsou pak fotky zábavnější, na druhé pak v sobě mají i něco navíc kromě toho, že zapůsobí.
8. Držte se jednoduchosti
Někdy není potřeba dělat věci složitě. Všechny snímky nemusí obsahovat nějakou rekvizitu ani nemusí být pořízeny z nějakého inovativního úhlu pohledu. Nějaký smysluplný pohled je vše, co je důležité. Bez ohledu na to, jaké máte vybavení, můžete vždycky pořídit skvělé snímky – pokud neztratíte schopnost vidět krásu v jednoduchosti.