Michał Warda, který tvoří jednu polovinu kolektivu White Smoke Studia (druhou je Dorota Kaszuba), si své nástroje velmi pečlivě vybírá a je to o něm dobře známo. Když zrovna není svatební sezóna, pracuje převážně ve svém studiu v Ochotě, městské čtvrti Varšavy, nebo v terénu. Také organizuje malá komerční, reklamní a osobní brandingové focení.
Co se týče osvětlení, používá Michał Warda převážně LED panely značky Nanlite. Proč volí konstantní osvětlení? Požádali jsme ho, aby se s námi podělil o své zkušenosti a ukázal nám několik příkladů, jak LED světlo používá k různým záběrům.
Jaké jsou výhody LED světla?
- LED světlo lze snadno smíchat se stávajícím světlem, když pracujeme v terénu. Panely Nanlite umožňují pohodlně regulovat efekty dosažené pomocí gelových filtrů a modifikátorů. Při použití RGB panelů můžeme nastavovat barvy velmi přesně, díky čemuž vypadá scéna konzistentně a přirozeně. LED panely lze také snadno přizpůsobit pro práci v terénu. Můžete je napájet ze zásuvky nebo pomocí externích baterií, takže nemusíte využívat velké a drahé elektrické generátory. Nezahřívají se, jsou energeticky účinné a jejich výkon a teplota se stabilizují během několika sekund po zapnutí.
- Také jsem si všiml, že když nepracujeme s profesionálními modely a herci, naše subjekty si na konstantní světlo zvyknou mnohem snadněji. Můžu tak rychleji vytvořit intimní atmosféru k fotografování portrétů, což mi pomáhá zdůraznit skutečnou povahu fotografované osoby.
- Když pracujete s různými modifikátory video světel - difuzéry a plátny - je to snazší a ze všeho nejrychlejší způsob jak dosáhnout efektů, které chceme. Nastavení si rychleji doladíme a výsledkem je, že celé focení jde mnohem plynuleji.
- Někdy děláme krátká videa pro kanály sociálních médií našich klientů. Nastavení LED světel je již připravené k použití a můžeme proto pracovat současně a používat stejné vybaven.
Jen jedno světlo
Tato fotografie byla pořízena jen s jedním světlem Nanlite Forza 500 umístěným nalevo. Použil jsem plný výkon s dvojitou difuzí (dva difuzéry s mřížkou a rámem 120 × 120 cm). Světlo bylo blokováno plátnem, aby nebylo pozadí příliš osvícené. Pozadí na straně vpravo fungovalo také jako černá obrazovka, která pohlcovala příliš intenzivní světlo. Ve studiu tomu obvykle říkáme „negativní výplň“.
Vysoce výkonný model Nanlite Forza 500 poskytuje velké množství světla. Navzdory úzké cloně středoformátového fotoaparátu jsme měli dostatečný výkon. Kromě toho nabízí světlo Nanlite Forza 500 skvělou reprodukci barev, která významně snižuje dobu strávenou na úpravách.
Jedno světlo se dvěma trubicemi
Chtěli jsme získat fotografii, která by byla pěkně tvarovaná pouze světlem a nepotřebovala by žádnou další postprodukci. Tato fotografie potřebovala jen pár úprav. Použili jsme tři světla. Za hlavami modelů jsme měli jedno světlo Nanlite PavoTube 15C. Světlo zprava pochází z modelu Forza 60 zjemněného difuzérem. Na stejnou stranu, ale ne do jedné linie, jsme umístili další světlo PavoTube 15C, tentokrát s mřížkou, díky které bylo světlo soustředěnější.
Set světel Nanlite PavoTube 15C a Forza 60B si bereme na téměř všechny zakázky. Malé světlo, mnoho možností.
Lindbergh se dvěma světly
Tato fotografie v Lindberghově stylu byla pořízena s použitím dvou světel. Jedno z nich, Nanlite Forza 60, bylo nasměrováno shora na vlasy, aby se lehce leskly. Do přední části jsme umístili dva V-flaty (vysoké bílé odrazné desky ve tvaru písmene V) se světlem Forza 500 a parabolický softbox, ale bez jakéhokoli difuzéru. Dosáhli jsme tak ostřejšího a soustředěnějšího světla, které vytváří dojem, že je modelka ozářena slunečním světlem. Převedením do černobílého formátu se dosáhlo krásné textury a vzhledu, které připomínají divadelní fotografii, a toho jsem chtěl docílit.
Pomocí LED světla se mnohem snadněji ovládá efekt, když obličej osvětlíte ostřejším přímým světlem. Zásadní pro finální výsledek je zachycení nuancí a stínů.
Mixpanel Nanlite v akci
Pro tuto komerční fotografii jsem použil dva LED Mixpanely Nanlite, tři trubice PavoTube a blesk, vše smíchané dohromady. Mixpanely na plný výkon byly umístěny po stranách – to je skvělé řešení, když potřebuji rychle nastavit barevnou scénu s vysokým výkonem. Závěs za modelkou byl z každé strany osvětlen trubicí PavoTube. Blesk s parabolickými modifikátory byl použit pouze k vyplnění stínů. Mixpanely Nanlite jsou jako švýcarský nůž – velmi univerzální. Nabízejí poměrně velkou plochu osvětlení, takže dobře zafungují, když potřebuji osvětlit celou místnost nebo simulovat západ slunce procházející dveřmi.
Poskytují silné a ostré světlo v širokém rozsahu barev. Navíc se Mixpanel Nanlite napájí jednou baterií V-lock, takže je extrémně přenosný.
Tím nejlepším na RGB světlech je, že při vytváření nálad scény poskytují neomezené možnosti. To znamená neomezenou kreativní zábavu!
Ranní světlo
Tento lifestylový snímek z fotografování zásnub ukazuje mé oblíbené cestovní nastavení. Jde o kombinaci světla Forza 60B (dvoubarevného) s projektorem, který v tomto případě simuluje sluneční světlo procházející oknem. Umístili jsme ho ve velmi zataženém dni na balkon, ale dosáhli jsme efektu slunečného rána. Na projektor jsme připevnili gobo disk, který simuluje okno s žaluziemi a zdůrazňuje přirozený vzhled této scény. Proč 60B a ne 60? Kvůli možnosti přesněji nastavit teplejší vyvážení bílé – zde přibližně 4 200 K.
Co je gobo?
Gobo znamená ve studiovém fotografování modifikátor, který umožňuje promítnout vzor napodobující přirozené světlo procházející skrz listy stromu nebo v tomto případě skrz tvar okna s žaluziemi. Gobo si můžete vyříznout z plastové pěny, ale značka Nanlite to usnadnila – pro světla Forza 60/60B můžete použít bajonet projektoru. K dosažení požadovaného efektu stačí jen nasunout jeden z mnoha předpřipravených disků.
Vzhled obálky časopisu
Tohle je dobrý příklad beauty světla při fotografování osobního brandingu. Chtěli jsme dosáhnout opravdu svěžího vzhledu, proto jsme použili tři světla: Nanlite Forza 500, 300 a 60. Hlavním, velmi ostrým světlem bylo Forza 500 s reflektorem, které bylo umístěno vlevo a modelce dodalo tento velmi svěží vzhled. K tomu jsme přidali model Forza 300 s difuzérem a navíc reflektorem k vyplnění stínů. Světlo Forza 60 na pravé straně u stěny vytváří efekt Rim Light – světlo se mírně odráží a na tvářích je sotva viditelné. Vyvážení bílé bylo pro všechna tři světla nastaveno na 5 500 K a výsledkem byl velmi komerční styl. Vidíte, že světlo bylo dostatečně silné, aby zachytilo vlající rozpuštěné vlasy i s jejich detaily. Jde také o skvělé nastavení pro filmování.