Článek napsal náš polský ambasador Michał Warda, který je také autorem všech fotografií.
Původní článek lze nalézt zde (v polštině).
Je jedna otázka, na kterou se nás ptá absolutně každý pár. Co když bude pršet? Obvykle na to odpovídáme, že to bude skvělé, že máme rádi výzvy. Máme svá světla a roky praxe. Abychom však byli zcela upřímní – na škále všech možných výzev je déšť a zamračené počasí tou absolutně nejmenší z našich starostí. A navíc, počasí můžeme využít kreativně. V takových situacích je obvykle krásně vidět, který fotograf si s obtížnou situací poradí a který ne.
Jsou situace, jejichž řešení je však mnohem obtížnější. Byli jsme nedávno požádáni, abychom získali a nahráli názor odborníka. Z mnoha různých důvodů byla jedinou místností bez hluku ventilátorů jen malá kancelář, která byla zaplněna kartónovými krabicemi. Přičtěte si k tomu navíc bílé zdi a obrovskou ozvěnu. Museli jsme z ničeho vytvořit něco.
Když jsme začínali naše dobrodružství s fotografováním, bylo kvalitní trvalé světlo mimo možnosti většiny smrtelníků. Profesionální světla, která jsou součástí filmových setů, jsou mimo možnosti pořád. Ceny za dobré světelné zdroje HMI (výbojky se středním elektrickým obloukem v párách rtuti a jodidu) jdou do tisíců, ne-li desítek tisíců dolarů. Pokud to rozpočet klienta na reklamu dovolí, dají se půjčit z půjčovny. Taková světla mají své vlastní požadavky. Potřebujete technický štáb několika lidí a mistra osvětlení. Tohle všechno vede k závratné částce.
Trh se však mění a mnoho fotografů se začíná zajímat o film. Všechno probíhá současně s úžasnou technologickou revolucí. Objevuje se více amatérských filmařů než fotografů. Dnešní bezzrcadlové fotoaparáty a levnější filmové kamery již nabízejí vynikající kvalitu obrazu a slušné technické parametry. Můžeme natáčet a fotografovat při citlivostech, které dříve možné nebyly. Má to za následek i to, že světla, která používáme v interiéru, mohou mít mnohem menší výkon.
Otevírá se tím celá řada nových kreativních příležitostí. Mnoho firem si tuto šanci uvědomilo a trh je nyní přeplněn záplavou levných LED světel. Většina z nich však bohužel generuje světelný paprsek nízké kvality. Index podání barev (CRI) levných LED světel je pod prahovou hodnotou obstojného čísla, což je přibližně 80. Prokazuje se tak, jak obtížné je získat ve filmu a na fotografiích správné barvy. Čím vyšší je CRI, tím lépe jsou barvy reprodukovány a tím přirozeněji světlo vypadá. Určitě jste tu situaci zažili, když jste zpracovávali fotografie z prvního tance manželského páru, kdy byl pár osvícen bílým DJ světlem. A říkali jste si, proč nejde tón pleti úplně vyladit.
Whitesmoke Studio
Zpátky ke světlům: Naši klienti nemají vždycky takový rozpočet, abychom mohli připravit velký osvětlovací plán s výbojkami HMI. Taky to není vždycky nutné. Děláme spoustu malých projektů, někdy i jen kamerových. Vždy ale věnujeme pozornost té základní vizuální hodnotě – světlu. Dá se říct, že jedním z prvků, kterými se naše reportážní a komerční práce odlišuje, je právě pozornost věnovaná tomuto velmi důležitému faktoru.
Můžeme to přirovnat ke světu filmů. Pamatujete si VHS kazety? Obraz mohl být klidně špatný, ale když byl dobrý zvuk, nikdo si nestěžoval. Zkuste se podívat na film se špatným zvukem. Nedá se to vydržet.
A stejné je to se světlem. Je to jeden ze základních faktorů. Tak jaká světla stojí za to, aby si je fotografové a filmaři koupili?
Před dvěma lety, dokonce ještě před pandemií, jsme hledali světla, která by se dala využít jak pro filmování, tak pro portrétní fotografie. Již celá léta máme ten stejný blesk – přenosné generátory blesku HENSEL se 4 hlavami. Udělali jsme s nimi tucty komerčních fotografií. Jsou ale projekty, které vyžadují jiný přístup. Filmový přístup. Pracujeme na celé scéně, a nejen s obličejem modelky nebo modela.
Pro takové situace jsou perfektní trvalá světla. Na trhu se objevila LED světla v o něco lepší kvalitě. Bohužel, jak už v Polsku bývá zvykem, přestala být velmi brzy dostupná nebo byl jednoduše jejich import příliš drahý. Naši pozornost si získaly zejména panely Ledgo LG-G260 MagicHue. Začali jsme si zjišťovat informace o společnosti a vyšlo najevo, že kromě toho, že s nimi pracuje jeden z našich oblíbených nezávislých filmových tvůrců, Nik Pilecki, objevila se na polském trhu o něco levnější verze světel cílená na jinou skupinu lidí – světla NANLITE.
Abychom tedy odpověděli na otázku, jaká světla si pro fotografování a filmování vybrat – během posledního roku jsme si koupili tyto modely: Forza 500/300/60/60b a PavoTube 30c, 15c a 6c II. Udělali jsme s těmito světly nespočet projektů a většina z nich byla komerčních. Šlo o snímky a záběry produktů, portrétů a zásnubních oslav. Využili jsme je pro reklamy, sportovní záběry, svatby a soukromé projekty. Také jsme s nimi nafotili nějaké studiové práce, rodinné fotografie a fotografie žen (akty). Ujely s námi mnoho kilometrů a neměly jedinou závadu. Do naší sady nedávno přibyl projektor určený pro nejmenší světlo z řady Nanlite. Má název Forza 60b a udělal na nás obrovský dojem. Když se použije šikovně, může nahradit a simulovat slunce.
Naše recenze a doporučení se zakládá na více než roce zkušeností a používání za řady různých podmínek. Jako obvykle chceme popsat vlastnosti související s používáním (a technické parametry necháme na jiných). Světlo je kvalitativně velmi dobré. Světla, která chcete použít, musí splňovat několik podmínek:
- Musí být dostatečně malá, aby se s nimi dalo cestovat.
- Kvalita jejich zpracování musí být dobrá nebo velmi dobrá a světla musí zajišťovat dobrou ergonomii – stručně řečeno, musí se jednoduše používat. V ideálním případě by k nim mělo být příslušenství, které by měnilo charakter světla a jeho využitelnost. Doplňkovou výhodou by byly vestavěné světelné efekty například k simulování televize, policejních majáků nebo bouřky. Je to užitečná funkce pro film. Dálkové ovládání nebo ovládání pomocí aplikace jsou dnes standardem.
Všechna světla Nanlite tyto podmínky splňují. Jedinou věcí, kterou jsme neotestovali, jsou volitelné Wi-Fi moduly. Neměli jsme potřebu je zkoušet, ale ve větších setech je tato možnost určitě praktická. Co je na světlech Forza skvělé, to je dálkový ovladač. Hlava je totiž obvykle namontována vysoko a bez dálkového ovladače by byl komfort používání významně menší.
Začněme naším oblíbeným produktem – trubicemi PavoTube, neboli také světelnými meči, jak jim s oblibou říkáme. Dokonce i Jacek Poręba je měl tak rád, že jsme spolu udělali malý duel ;).
Trubice PavoTube se dodávají ve třech variantách – 30c, 15c a 6c. Model 30c je výrobním standardem. Je dlouhý 130 cm, což je přesně délka oblíbených 4stopových světel Quasar. Model 15c je dlouhý 90 cm a model 6c měří jen něco přes 25 cm. Je skvělý pro osvětlení těžko přístupných míst nebo jako světlo pro různé efekty v noci.
Všechny trubice PavoTube mají působivý CRI 98 s teplotou 2 700 až 7 500 K. Ale to není všechno. PavoTube jsou primárně vybaveny RGB trubicemi – mohou svítit v téměř jakékoli barvě a sytosti. Mají vestavěnou baterii a, jak jinak, úžasně snadno se používají. Model 6c je navíc vybaven vestavěnými magnety, takže ho můžete bez dalšího příslušenství připevnit na jakýkoli kovový povrch. Neuvěřitelně užitečné je to v situacích, kdy chcete, aby bylo světlo viditelné v rámečku.
Vzhledem k tomu, že světlo, které pomocí PAVO simulujeme, se nejčastěji nachází v interiérech, hodnotím výkon těchto světel jako poměrně dostatečný. Většinou je stejně používáme na 10–20 % výkonu, takže zbývá ještě dost velká rezerva. Baterie trubic 30c a 15c vydrží obvykle několik dnů fotografování. Krátký model 6c potřebuje někdy mezi záběry nabít. Nejdéle, co kdy vydržel, bylo přibližně dvě hodiny osvětlování při 50% výkonu. Ale musíte pamatovat na to, že se jedná o světlo se speciální úlohou, nikoli o klíčové osvětlení, přestože jej při specifických podmínkách jako hlavní osvětlení používáme. Je velmi měkké a příjemné. Vynikající je zejména pro sportovní akce.
Možnosti použití PavoTube jsou téměř nekonečné a závisí jen na vaší kreativitě.
Řada světel Nanlite Forza má poněkud jiný koncept. Přes bajonet Bowens (na model Forza 60 přes adaptér) můžete ke každému z nich připojit modifikátory a používat je jako tradiční fotografická světla. Modely 300 a 500 jsou velmi výkonné a dobře fungují i pro portrétní fotografie. My si však rádi se světlem hrajeme a používáme různé typy difuzérů, pláten a dalšího příslušenství. Světla Forza 60 a 60b jsou skvělým začátkem pro naučení se ovládání světla a kreativní používání jako doplňkového světla k hlavnímu osvětlení nebo jako jediné světlo v menších setech, kde můžeme použít naše oblíbené příslušenství – gobo projektor. Vše, co k tomu potřebujete, je vhodné gobo (kus plechu s vyříznutými tvary, který umístíte mezi světlo a projektor nebo před světlo, které je intenzivní).
Řada světel Forza se často nabízí ve dvou variantách – běžné (s barevnou teplotou 5 500) a s označením „b“ (jako B-barvy), které lze ovládat v širokém rozsahu barevných teplot od 2 700 do 6 500 K. Navíc je můžete vybavit Fresnelovou čočkou s klapkami Barn Door, malou nebo velkou osmiúhelníkovou světelnou sadou a jakýmikoli dalšími modifikátory s bajonetem Bowens, a již zmíněným dálkovým ovladačem. Světla Forza 500 a 300 je možné napájet z volitelných baterií V-Mount. Forza 60 se dodává s velmi praktickým držákem, do kterého se dají dát velmi rozšířené a levné baterie řady NPF. Rádi pracujeme tímto způsobem, dává nám to naprostou svobodu ohledně napájecího zdroje.
Doporučili bychom světla Nanlite? Rozhodně ano! Nedávno jsem pracoval s kamarádem-kinematografem. Mixoval jsem různá LED světla a snažil se porovnat Forza 300 s Aputure 120d. Testování prokázalo, že světla Nanlite jsou kompaktnější, dobře zpracovaná a nabízejí prvotřídní kvalitu osvětlení. Můžeme je tak doporučit z celého srdce.
Srdečně vás zveme, abyste nás sledovali na Instagramu, kam pravidelně nahráváme momentky a fotografie ze zákulisí našeho fotografování. A tam také většinou uvidíte světla Nanlite.
Máme také horkou novinku – naše vášeň pro dobré světlo byla oceněna a bylo nám nabídnuto partnerství se společností Nanlite. Jsme na to patřičně hrdí! Na našem blogu a kanále YouTube (ano, ano, budeme youtubovat) můžete čekat spoustu materiálů z naší práce, myšlenek a rad týkajících se světel a fotografování. Zůstaňte s námi! Michał si už pročesává vousy ;).
Všechny fotografie použité v tomto článku byly, jak jinak, osvětleny pomocí výrobků Nanlite. Některé z nich jsou výňatky z našich filmů. Níže je snímek, který dokonale ilustruje, jak snadno se trubice PavoTube používají. Na snímku Franka Mazury (barvy podle Wardy) můžete vidět, jak Michał natáčí Leszka Możdżera. Světlo drží producentka Eja Trzcińska ;).