Všechny fotografie od Michael Molter
Jako fotograf krajin velmi rád pobývám v přírodě. Jsem rád, když se mi podaří zachytit takové fotografie, jaké chci, abych mohl být v přírodě co nejdéle a nemusel sedět za počítačem a upravovat je. A přesně to mi umožňují filtry.
Filtry používám při fotografování ze třech hlavních důvodů:
- Odstranění nežádoucích světelných efektů, jako jsou odrazy, které lze odstranit použitím kruhových polarizačních filtrů. Barevný posun z umělého nočního osvětlení redukuji pomocí filtru NiSi Natural Night.
- Pro dosáhnutí rovnováhy expozice celé fotografie upravuji světlo v některých částech záběru pomocí přechodových ND filtrů (GND).
Pokud chci fotografiím dodat nějaký tvořivý prvek, filtry regulujeme čas expozice.
Cirkulární polarizační filtry (CPL)
Jsou to jedny z nejdůležitějších filtrů ve fotobrašně. To, co tyto filtry dokážou, nelze dosáhnout počítačovou úpravou. CPL filtry pomáhají při snižování odrazů, vyhlazení nežádoucího a při zvyšování kontrastu a sytosti barev.
Mým oblíbeným CPL filtrem je NiSi Landscape CPL NC, a to hned ze dvou důvodů. Mám ho rád pro jeho nanovrstvu, díky které se dobře čistí, ale také proto, že jím dokážu vytvořit fotografie krajiny, které jsou čisté a jejichž barvy jsou syté.
Tip – dávejte si dobrý pozor na horní část oblohy, aby nebyla příliš tmavá, zejména pokud používáte širokoúhlý objektiv. Zvažte i míru redukce, kterou chcete použít na odrazy od vody a jiných povrchů.
Přechodové ND filtry (GND)
Fotografové krajiny často zachycují fotografie v době, kdy slunce přechází ze dne do noci, při východu slunce nebo při jeho západu, kdy je slunce nízko nad obzorem a obklopené intenzivními teplými a studenými barvami. Při takových podmínkách, kdy je málo světla, je náročné vyvážit expozici, abychom zachytili tmavé obrysy krajiny před námi a předešli přílišné expozici světlejší oblohy.
Mým oblíbeným přechodovým ND filtrem je filtr se středním přechodem snižujícím jas o 3 EV. Ten používám nejvíce, ale nosím s sebou i filtry s měkkým, středním, tvrdým a reverzním přechodem, které snižují jas o 2,3 a 4 EV. Kdybych si však měl vybrat pouze jeden, byl by to filtr se středním přechodem, který snižuje jas o 3 EV. Je ideální na většinu situací, se kterými se setkávám.
Tip – dávejte si pozor na ty části fotografie, které zasahují do oblasti, kde přechodový ND filtr redukuje množství světla dopadajícího na snímač, například stromy a vrcholky kopců. Někdy se vám stane, že se budete muset rozhodnout, zda budete fotografii dodatečně upravovat, nebo zda uděláte několik expozic a spojíte je ve Photoshopu. Úprava ve Photoshopu je pro mě jen krajní možností, abych mohl být v přírodě co nejvíce.
Neutrální filtry (ND)
Neutrální filtr má jen jeden jediný účel: redukovat množství světla dopadajícího na snímač, a zvýšit tak čas expozice. Díky řízení času expozice mohu fotografiím dodat tvůrčí prvky, například přidat čas jako čtvrtý rozměr, a tak zachytit i to, co by jinak viditelné nebylo.
Mezi mé oblíbené objekty na fotografování patří pobřeží a vodopády. A právě při nich nacházím velké možnosti vyjádření. Pomocí ND filtrů měním čas expozice, a to dá fotografiím žádaný nádech.
Můj oblíbený ND filtr upravuje jas o 6 EV, ale mít pouze jeden ND filtr je velmi omezující, protože při různých situacích je třeba redukovat světlo různě. Proto používám ND filtry s úpravou jasu o 3, 10, 2 a 15 EV (pořadí dle důležitosti).
Tip - všímejte si pohybu předmětů a vzory, které vytvářejí, abyste je dokázali na fotografiích zachytit. Například vodní pěnu nebo listy vířící se v jezírkách pod vodopády, pohyby oblaků a podobně.
Další důležitá výbava
Abych dosáhl mimořádně ostrého obrazu, potřebuji i další části výbavy, jako jsou tyto:
Stativ je při dlouhé expozici nezbytný pro dosažení ostrých záběrů. Díky němu nemusím spěchat a mohu se soustředit na detaily. Výsledkem jsou krásné fotografie.
Dálkové ovládání / kabelová spoušť: Když je čas expozice delší, je nezbytné použít bezdrátové dálkové ovládání, kabelovou spoušť nebo samospoušť. Tak se při spouštění expozice omezí otřesy fotoaparátu a člověk může dosáhnout mimořádně ostrého obrazu.
Utěrky na objektiv nebo něco podobného na vyčištění objektivu nebo filtru od špíny či vody. Oceníte je zejména tehdy, když jste u oceánu nebo vodopádu a na váš fotoaparát dopadnou kapky vody.
Závěrečná poznámka k filtrům
Je nezbytné používat filtry, které mají minimální, případně žádný barevný posun, který by se odrazil na vašich fotografiích. Jinými slovy, musí být skutečně neutrální. Zvláště to platí o ND a GND filtrech. ND a GND filtry značky NiSi jsou absolutně neutrální, bez barevného posunu. Proto jsem začal používat filtry NiSi mnohem dříve, než se dali v Dánsku koupit.
Buďte kreativní
Michael Molter, Ambasador NiSi